moczenie nocne / /

Wpisy

Niemowlęta otyłe
Niemowlęta otyłe mają wygląd nalany, skórę błyszczącą tkanka...
CHOROBOWOŚĆ I UMIERALNOŚĆ
Chorobowość i umieralność wykazują wysokie wartości w wieku...
Kościół a antykoncepcja – dalszy ciąg
W krajach protestanckich proces ten dokonuje się szybciej, jako że sama...
ZMIANY W TARCZY NERWU WZROKOWEGO I W DROGACH WZROKOWYCH
Wiele leków wykazuje działanie niepożądane lub toksyczne na wyższe...
Typologią pawłowowska
Nad typologią pawłowowską, nie ukończoną przez twórcę, pracowali...
ROZWÓJ CZŁOWIEKA A INTENSYWNOŚĆ ŻYCIA
Inny paradoks powstaje wówczas, gdy uświadomimy sobie, że czynnikiem...

Zgwałcenie – kontynuacja

Wnikając w istotę tego najczęściej spotykanego przestępstwa seksualnego, wywołującego najsurowsze potępienie szerokiej opinii publicznej, możemy na nie spojrzeć z dwóch stron: od strony przeżyć sprawcy i od strony przeżyć ofiary (tj. od strony „wiktimologicznej”). Jeżeli rozpatruje się zgwałcenie od strony motoru działania sprawcy, to zależnie od sytuacji wysuwa się na czoło stosowanie gwałtu (violentitim) albo też zaspokojenie popędu płciowego za wszelką cenę, wbrew woli partnerki (struptum). Nieraz sprawca powoduje się bardziej chęcią zadania gwałtu niż tendencją do zaspokojenia własnej żądzy (gwałty chuligańskie, o których będzie mowa dalej) bywają sytuacje, gdy w procesie psychicznym u sprawcy dominuje dążenie do natychmiastowego zaspokojenia za wszelką cenę popędu seksualnego (kryminolodzy opisują tu typ osobowościowy kobieciarza, typ syndromu Don Juana, żywiącego przeświadczenie, że żadna kobieta, której zapragnie, nie może mu się oprzeć, że taki opór jest niedorzeczny, uchybia jego męskości por. Grasberger, 1966).

Przeżycia ofiary bywają także różne. Z prowadzonych ankiet wynika, że najczęściej nie odczuwa ona rozkoszy zmysłowej, przeżywa wstręt, odrazę-nie tylko ze względu na osobę partnera (czy partnerów – przy nierzadkich gwałtach zbiorowych), ale i ze względu na zadany gwałt, który nie daje się pogodzić z istotą intymnego ludzkiego przeżycia seksualnego. Na tym tle pojawia się – zależnie od sytuacji – poczucie podeptania godności ludzkiej, pastwienia się nad najbardziej prywatną, intymną sferą osobowości, do której człowiek broni dostępu innym (co często określane bywa jako „wstydliwość” rozumiana jako antyteza hańby). Tu warto dodać, że wchodzi w rachubę także inny bardzo ważny wzgląd psychologiczny i socjologiczny. Zgwałcenie jawi się ofierze jako traktowanie jej nie jako podmiotu, lecz jako przedmiotu, który pozbawiony jest nie tylko prawa, ale i możliwości decydowania o sobie. Tendencja do traktowania kobiety jako przedmiotu bezcennego (jak za czasów „rycerskich”) lub bezwartościowego ma swój rodowód w ukształtowaniu się wzajemnego stosunku między mężczyzną a kobietą w ciągu stuleci. Współczesne ruchy emancypacyjne, zwłaszcza najbardziej radykalne i racjonalne, kładą główny nacisk na to, by kobieta odzyskała nareszcie pełnię swej podmiotowości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Categories