sprzątanie supermarketów / http://pozycjonowanie-skarzysko-kamienna.pl /

Wpisy

Niemowlęta otyłe
Niemowlęta otyłe mają wygląd nalany, skórę błyszczącą tkanka...
CHOROBOWOŚĆ I UMIERALNOŚĆ
Chorobowość i umieralność wykazują wysokie wartości w wieku...
Kościół a antykoncepcja – dalszy ciąg
W krajach protestanckich proces ten dokonuje się szybciej, jako że sama...
ZMIANY W TARCZY NERWU WZROKOWEGO I W DROGACH WZROKOWYCH
Wiele leków wykazuje działanie niepożądane lub toksyczne na wyższe...
Typologią pawłowowska
Nad typologią pawłowowską, nie ukończoną przez twórcę, pracowali...
ROZWÓJ CZŁOWIEKA A INTENSYWNOŚĆ ŻYCIA
Inny paradoks powstaje wówczas, gdy uświadomimy sobie, że czynnikiem...

Dziecko nie znosi brutalności

Należy wreszcie pamiętać, że dziecko nie znosi brutalności. Każdy bolesny zabieg jest dla niego przeżyciem i wstrząsem psychicznym. Mieliśmy możność spostrzegać występowanie licznych przypadków nerwic u dzieci, które długi czas otrzymywały wstrzykiwania. Należy więc w miarę możności ograniczać liczbę zabiegów i wstrzyknięć (np. wstrzyknięcie cebionu lub eufiliny domięśniowo jest bardzo bolesne, a zwykle niekonieczne), a w przypadku istotnych potrzeb wykonywać je możliwie delikatnie, przy bardziej bolesnych zabiegach stosując znieczulenie koniecznie uprzedzać dziecko o zabiegu, tłumaczyć mu ogólnikowo jego konieczność i cel. Postępując w ten sposób można sprawić, że dziecko samo chętnie poddaje się zabiegom.

Jak mówiliśmy wyżej, do prawidłowego rozwoju kory mózgowej, a w ślad za tym i rozwoju fizycznego, niezbędna jest u dziecka odpowiednia liczba i natężenie bodźców działających na korę mózgową. Obok bodźców słownych i dotykowych ważną rolę spełniają delikatne bodźce skórne, mianowicie działanie promieni słonecznych i zmiennej temperatury powietrza. Jak wykazały badania Szczełowanowa, bodźce te oddziałują dodatnio na rozwój i stan kory mózgowej. Powstawanie typu tzw. dziecka zakładowego (często, niestety, jeszcze u nas spotykanego) i zespół cech chorobowych określany nazwą hospitalismus mają swe źródło w braku odpowiedniej różnorodności i siły bodźców. Dzieci takie wykazują opóźnienie w rozwoju psychicznym, upośledzenie rozwoju fizycznego, wątłość, obniżoną odporność nieswoistą i swoistą itp. Wynika to z tego, że u dzieci tych, przebywających długi okres, niekiedy miesiące i lata, w tym samym pomieszczeniu, wśród tych samych sprzętów i wystawionych ciągle na te same bodźce — kora mózgowa nie rozwija się prawidłowo, a w ślad za tym cały organizm wykazuje upośledzenie zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Categories